De meest voorkomende redenen waarom je niet afvalt

Je slaapt niet goed

Wanneer we slapen, vertraagt ​​ons lichaam van nature en verbruikt het minder energie. Het is werkelijk verbazingwekkend hoe ons lichaam dat kan doen. Je slaapt misschien tien uur en voelt je ‘s ochtends goed. Maar probeer niet gedurende dezelfde tijd te eten of te drinken. Je zou dorst en honger hebben, toch?

Als u slaapproblemen heeft, heeft uw lichaam de neiging om in de stressmodus te gaan. Stresshormonen zoals cortisol zijn van nature ‘s nachts laag, maar gaan weer omhoog als we wakker zijn. Cortisol laat ons lichaam vetreserves aanleggen ‘voor het geval dat’.

Je voelt je angstig, gestrest of depressief

Voedingsdeskundige Sarah Walford, die de NW3 Nutrition-kliniek in Londen leidt, legt uit: “Stress is een tweeledig proces. Sommige mensen zijn zo angstig dat ze niet kunnen eten; anderen hebben de neiging om te eten. Als je gestrest bent, laat je lichaam cortisol vrij in een poging om suiker in je bloedbaan vrij te maken. Als je die suiker dan niet kunt verbranden, wordt het omgezet in vetzuren, waardoor je aankomt. Dat soort gewichtstoename is vaak rond de buik in plaats van de armen of benen.”

Ken je die man op kantoor met een hele dikke buik maar magere armen en benen? Denk aan stress.

Je werkt nachtdiensten of lange uren

Walford legt uit: “Tegenwoordig werken veel meer mensen de hele nacht door. Denk aan verpleegsters, fabrieksarbeiders, bezorgers, kantoorreinigers. Je lichaam wil slapen, maar als je wakker en aan het werk bent, begint je cortisolproductie. Dit is dezelfde slechte cyclus die we zien bij mensen die gestrest of angstig zijn: cortisol maakt suiker vrij die, als het niet wordt verbrand, wordt omgezet in vetzuren en als vet wordt vastgelegd. “

Dit betekent dat meer mensen ‘s nachts werken, meestal met negatieve gevolgen voor hun gewicht en gezondheid.

Je slaat maaltijden over of ‘jojo’-diëten

Je gaat later uit eten met vrienden, dus wat doe je voor de lunch? Sla het over? Deze techniek leidt waarschijnlijk niet tot gewichtsverlies.

“Maaltijden overslaan brengt je lichaam in zelfverdedigingsmodus: een lage voedselinname vertraagt ​​je metabolisme”, legt Walford uit. ‘Dus als je weer normaal gaat eten, doe je voedsel in je lichaam, maar verbrand je het niet zo snel als voorheen. Je legt het gewicht weer op en soms zelfs nog meer dan voorheen.’

Je houdt van de coffeeshopcultuur

Weet je nog toen koffie instant korrels met heet water betekende? Overal waar je komt, zijn er een miljoen keuzes. Deze koffies of warme chocolademelk smaken misschien lekker en geven je een goed gevoel (een beetje), maar ze zijn geen goede keuze als je probeert af te vallen.

Je eet meer dan je denkt

Studies die teruggaan tot de jaren negentig hebben consequent aangetoond dat we onderschatten hoeveel we eten. Geloof het of niet, twintig jaar geleden schreven wetenschappers: “Individuele onderschattingen van 50% zijn niet ongebruikelijk.” En meer recentelijk ontdekten onderzoekers uit Tsjechië die naar een aantal onderzoeken keken, dat ongeveer een derde van ons meer eet dan we denken (gemiddeld 15%).

Door: Dr. Oliver Starr

https://patient.info/news-and-features/the-surprising-reasons-why-youre-not-losing-weight

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *